Link naar website Den Brabo




Antwerpen, Wapper, 50×70, olieverf op linnen.


Amerigo Vespucci, Eurosail, 50×70, olieverf op linnen.


Zwevend naakt, 45×56, chinese inkt op papier.


Staand naakt, 63×47, olieverf op karton.


Liggend naakt, 47×30, chinese inkt op papier.
(foto's mt - © Thérèse Van Hoof)

 

Eerste lustrum
Galleria d'Arte Teresa

Galleria d'Arte Teresa in Boom viert haar vijfde verjaardag. Tijdens de opening op 5 april 1998 beklemtoonde Thérèse Van Hoof (29 mei 1949) in de eerste plaats als kunstenaar te fungeren, zowel plastisch als muzikaal. Voor de toekomst had zij als doel de galleria open te stellen voor andere kunstenaars. Dat heeft zij jaren met overtuiging realiseerbaar gemaakt.
Thérèse bezit een brede waaier aan kunst. Zij manifesteert zich zowel in de muziekkunst als in de beeldende kunst. Daarnaast fungeert zij als leidend persoon in de turn- en danskunst. Als zelfstandig manager, verkoper, lesgeefster, kunstschilder en musicus leidt zij in volle overgave haar eigen galleria. Naast al deze activiteiten geeft Thérèse Van Hoof onderricht in het aquarelleren, naar de methode Kokoschka en in het bijzonder gericht naar de 'Schule des Sehens'.
Met fierheid kan Thérèse Van Hoof vandaag zeen positief accent leggen op vijf actieve en vruchtbare jaren die zij met tentoonstellingen, concerten, literaire avonden en demonstraties aan het publiek heeft aangeboden. Bekende artiesten en musici zijn in Galleria d'Arte Teresa te gast geweest en heeft menig publiek doen verrassen en in beroering gebracht.
Thérèse Van Hoof trekt haar spoor met sterke gedrevenheid. Zij is vastberaden dit spoor te verstevigen en door te trekken naar nieuwe horizonten.
De collectietentoonstelling van Thérèse Van Hoof staat heel dit jaar in het teken van vijf jaar Galleria d'Arte Teresa. Vooral eigen werk: pastels, aquarellen, penseeltekeningen,… komt aan bod. Thérèse beeldt de Toscaanse natuur uit, maar ook Antwerpse thema's schuwt ze niet, naast meer streekgebonden aquarellen van het oude Boomse verleden. Ook het frêle van de jeugd toont ze in sierlijke naakten op Japans papier.
De enkele jaren geleden overleden kunstcriticus Remy de Cnodder schreef over haar het volgende.
Kunstschilder Thérèse Van Hoof heeft haar talent alvast het laatste jaar (nvdr: 1997) op een positieve wijze bevestigd. Niet dat zij voor die tijd minder creatief was, maar de omstandigheden hebben het haar moeilijk gemaakt haar kunst aan een ruim en divers publiek voor te stellen. Het is duidelijk dat Thérèse Van Hoof zoals elke kunstenaar haar werk in de eenzaamheid van het atelier creëert, hoewel dit voor haar niet geheel opgaat. Zij is iemand die in navolging van de impressionisten, wat het schilderen betreft, haar ezel met voorliefde in openlucht opstelt. Voor haar betekent een open en eerlijk contact met het onderwerp, een intrinsieke dialoog, die haar toelaat het thema via een sterk gemotiveerd gevoel, tot een picturale werkelijkheid te maken. Zo iets zal de bezoeker ten overstaan van haar schilderijen onmiddellijk opmerken. Tussen thema en kunstenares is er altijd een spontane maar tevens bezinnende samenspraak. Thérèse Van Hoof schildert vanuit een bepaalde emotie, die de goede stuwkracht is om vorm en kleur tot een open en krachtige eenheid te brengen. Zij brengt haar gevoel met zuivere structuren tot het eindresultaat. Trouwens ook de wereld die zij tot de hare maakt via haar schilderijen wijst duidelijk op haar behoefte om in alle vrijheid de vormen, tot een rijke eenheid van de geobserveerde realiteit uit te zuiveren en te transfigureren tot een nieuwe wereld, tot de werkelijkheid van Thérèse Van Hoof.
Zoals elke mens zijn waarneming doet op de eigen gevoelsfrequentie, daar voegt de kunstenaar, in casu Thérèse Van Hoof, via haar talent een aparte dimensie aan het geobserveerde toe. Natuurlijk is er de zelfstandigheid, de persoonlijkheid van de kunstenaar, om aan de kijker een nieuwe en geïntensifieerde werkelijkheid te tonen. Maar of Thérèse Van Hoof in de Rupelstreek, de haven of de heide haar thema's opzoekt, telkens treft in haar kunst een veredelde gevoeligheid die elke vorm van sentimentaliteit of romantiek uitbant. Is Thérèse Van Hoof een vrouw die schildert, zij bezit voldoende kracht om de kleurtoets een viriele boodschap mee te geven. Is deze exposante niet alleen schilder, zij vertoeft dank zij haar aanleg ook tot de muziekwereld, en weet zij haar sentiment via het klavier van de piano in ons over te dragen.
Het is dan ook een vorm van muzikaliteit die men terugvindt in haar talloze penseeltekeningen, die duidelijk een verwantschap met de Chinese schriftuur aanwijzen. Het naakt is hier voor Thérèse Van Hoof een onuitputtelijke bron om op een subtiele, zachtzinnige maar treffende wijze de vormen, een gebaar, de sfeer op een verrassende en persoonlijke wijze volgens haar innerlijke geaardheid te fixeren. In deze penseeltekeningen leeft de zuiverheid van een evocatieve duiding, maar tevens van een harmonisch geregistreerd gevoel. Uiteraard gaat het werken met een penseelvoering om een spontane, directe en veredelde schriftuur, een schriftuur die het naakt als onderwerp heeft, maar er niet slaafs mede verbonden is. Wat de penseeltekeningen betreft gaat het om een open en eerlijk dialogeren via het sentiment opgewekt door het model. Hier toont Thérèse Van Hoof een ander, maar zeker niet minder facet van haar talent. In elk geval, zowel de schilderijen als de penseeltekeningen, vloeien voort uit eenzelfde hand, uit eenzelfde visie en uit eenzelfde levensbron die positief zijn ingesteld.

Remi de Cnodder AICA, februari 1997

Praktisch
Galleria d'Arte Teresa, Tuyaertstraat 38, Boom. Tel./fax 03 844 13 38, stek
www.galleria-arte-teresa.be,epost info@galleria-arte-teresa.be. Open op vrijdag, zaterdag, zondag van 14 tot 18 uur, tot 31 augustus (gesloten van 1.7 tot 3.8). De toegang is gratis. Bij aanschaf van wenskaarten, boeken, tekeningen, aquarellen of schilderijen (met of zonder kader) krijgt u een kleurenposter van een niet eerder vertoont werk van Thérèse Van Hoof aangeboden.

KC/pm 7.4.03


Naar hoofdpagina